Egg fried rice

Jag har en kompis som med jämna mellanrum brukar fråga mig “vad går du för på diet nu?”. Och jag svarar alltid “jag går inte på någon diet… Men…”. För även om jag inte direkt hoppar mellan trendmetoderna tycker jag om att experimentera med min kost. Presterar jag bättre med mer kolhydrater eller mindre? Är periodisk fasta något för mig? Triggar frukt ett onödigt sötsug? Ganska harmlösa experiment, jag står ju stadigt på någon slags värdegrund med mycket grönt, schysst kött och naturliga fetter. Hyfsat sockerfritt men numera inte tokstrikt med varken mejerier eller carbs. Så jag jobbar med små justeringar, man måste ju sysselsätta sig med något på fritiden 😉

The latest bland alla mina experiment är att äta majoriteten av dagens kolhydrater på kvällen, till middag. Helt knäppt kanske många av er tycker, ett vanligt knep är ju annars att äta carbsen till frukost och lunch med argumentet att de “förbrukas under dagen” och istället plocka bort potatisen eller riset från middagstallriken. Men det finns de experter som backar idéen om att man ska utnyttja insulinets anabola effekt och käka kolhydraterna just till kvällen, speciellt om man tränar på eftermiddagen. Att de gör mer nytta då, några timmar innan det är dags för en hel natts återhämtning. Som alltid finns det flera tusen nätexperter med olika teorier, jag uppmuntrar dig alltid att göra din egen research 🙂

Mitt bästa tillbehör just nu är egg fried rice, en gammal klassiker som jag de senaste veckorna har återupptäckt. Just nu kör jag någon snabbvariant, inget fancy, bara en portion ris i en panna med lite olivolja och två ägg. Rör om, stek i några minuter och ät. Gott och krämigt, dessutom ett enkelt sätt att få i sig den dagliga äggdosen. Jag äter gärna två ägg om dagen, de toppar min superfood-lista!

IMG_0545

Hoppas ni har en härlig helg framför er, solen skiner i Stockholm och jag klappar ihop datorn efter en produktiv och peppig vecka. Hösten är verkligen på gång, det känns som nystart i hela kroppen. Härligt. Vi hörs snart igen!

Share:

8 Comments

  1. Maja
    September 6, 2014 / 1:26 pm

    Känner igen mig! Testar mig fram hela tiden för att se vad som funkar resp. inte funkar, mycket pga magproblem med gastrit och läckande tarm. Men jag är på bättringsvägen och mår mycket bättre. Äter just nu någon form av “autoimmune paleo” som det så tjustigt heter på engelska. Undviker nattskatteväxter och kan tyvärr inte äta nötter/frön eller ägg. Funderar mycket kring det där med carbs eftersom jag från början var en mer trogen lchfare med viktnedgång lite mer i fokus, but not anymore. Tränar ungefär som dig med mkt olympiska lyft och har lagt till mycket mer kollisar jämfört med tidigare i form av rotfrukter, sötpotatis, bär osv. Åt också två bananer nu i veckan efter träning, vilket jag inte gjort på ÅÅÅÅR haha, men det var gött och ska tydligen vara en av de bättre alternativen för lilla magen enligt FODMAP. Ska bli spännande att se hur kroppen svarar på de små experimenten man håller på med. Hur har du upplevt träningen i och med mer kollisar? Tajmar du dom till träning eller äter mer rent allmänt? Önskar också att jag kunde äta mejerier, men får hålla mig ifrån dom lite till och sedan pröva och se om jag kan inför dom.
    Puss & Kram, tack för en fantastiskt inspirerande och härlig blogg!

    • elleforte
      September 10, 2014 / 12:14 pm

      Jag gillar att träna med mer kolisar, det passar mig bättre även om jag är övertygad om att det kan funka fint utan också 🙂 Håller mig till runt 100 g per dag och äter större delen av dem på kvällen.

      Jag har alltid gillat att ha middagen som min stora måltid och jag tror det passar mig rätt bra eftersom jag tränar på eftermiddagen. FODMAP har jag skrivit en del artiklar om, tycker du det funkar bra?

      Tack för att du läser bloggen <3

  2. Elisabeth
    September 8, 2014 / 2:30 pm

    Smarrigt- ska se till att prova egg fried rice!:)

    • elleforte
      September 10, 2014 / 12:06 pm

      Gör det, så gott!

  3. September 8, 2014 / 5:31 pm

    Stekt ris med ägg har blivit en lite to go to för mig just nu med! Gott, enkelt och så där som man vill ha det 🙂

    • elleforte
      September 10, 2014 / 12:09 pm

      Jag är helt besatt 🙂 Vad fin din nya blogg är förresten!

  4. Emma
    September 9, 2014 / 6:12 am

    Hej! Jag vill bara visa lite uppskattning och säga att jag älskar din blogg! Gillar även din uppdaterade layout av blogg och blandningen av lite all möjligt roligt, en tjej kan tänkas vilja läsa om! Tack och take care! / Emma, 30år, Stockholm.

    • elleforte
      September 10, 2014 / 12:11 pm

      Åh, vad kul att du gillar den nya layouten! Tack för berömmet 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.