Att sätta mål… Och sedan sätta nya igen

Tänk att något så enkelt som bra mat och rörelse kan vara så svårt. Det vår kropp behöver allra mest, näring och puls, bortprioriteras varje dag av de allra flesta. Den absolut vanligaste frågan jag får: Hur gör jag för att få det att hålla i längden, för att inte ge upp? För visst är det enkelt att kapa 1000 kalorier från dagsintaget eller tillbringa två timmar på crosstrainern, i alla fall i en dag eller tre. Sedan blir det ju mest en påse smågodis av det hela, strösslat med lite ångest i värsta fall. Jag tror många av oss har varit där.

För mig har de här tre orden funkat ganska bra, ända sedan början: Gör det bara. Snurra inte bort dig själv i självömkan, tröstätning och ursäkter. Du behöver inte tycka att gymmet är den bästa platsen på jorden men din kropp behöver röra på sig ibland, precis som din hjärna behöver utmanas med en bra diskussion eller ditt hjärta behöver ett djupt snack med någon du gillar. I början räcker det långt, att bara göra. Kör två gånger i veckan, det gjorde jag i över ett år tills jag ökade till tre pass och sedan fyra. Baby steps!

En stor del av min egen motivation handlar om prestation. Kanske inte alltid en bra grej. Jag blir lätt frustrerad, tänker kunde jag tryckt på lite hårdare? Men det är också min styrka. Jag vill lära mig nytt varje vecka, älskar att nörda ner mig i tekniska detaljer och vet att jag måste vara konsekvent för att jag ska nå dit jag vill. Dessutom gör träningen att jag sköter kosten, sömnen och återhämtningen bättre, vilket får mig att må som en stjärna.

Så förutom att bara göra tycker jag det är kittlande att ständigt sätta nya mål. För det är faktiskt helt otroligt hur bra kroppen är. Jag får rysningar när jag tänker på att den överviktiga, kedjerökande tjejen jag var för bara några år sedan faktiskt har lyckats bli ganska snabb, stark och uthållig…

Gårdagens pass var ett exempel på hur mål motiverar mig. För ett år sedan rodde jag 2 kilometer på tid för första gången, det tog 8 minuter och 54 sekunder. För fem veckor sedan rodde samma distans igen, på 8 minuter och 10 sekunder. Sedan dess har jag jobbat med att hålla högre tempo på kortare intervaller, på tisdagar är min träning mer flås och mindre styrka och det är främst då jag har dejtat roddmaskinen under ganska plågsamma former. Igår var det dags för ny maxning och målet var att klara loppet på under 8 minuter.

"</p

Min taktik var att hålla ett jämnt tempo hela vägen, på runt 1:58/500 m. Jag har rott tusingar i det tempot tidigare men aldrig längre distans än så. Jag var faktiskt lite nervig innan…!

Denna typ av strategi funkar rätt bra för mig, jag blir ofta flummig och ofokuserad om jag varierar tempo för mycket. Som ni ser på bilden så höll jag mig till planen första halvan, sedan gick det lite långsammare. Men jag hade ändå kraft att spurta på de sista 200 metrarna, vilket var kanske det vidrigaste jag har gjort i hela mitt liv. Jag bokstavligen slängde mig av rodden så fort jag var klar 😉 Tiden blev 7:51 vilket jag är jäkligt nöjd med, en förbättring med 19 sekunder på fem veckor är MVG i min bok. Trots det kan jag inte låta bli att tänka på hur jäkla nära jag var 7 minuter och 40-någonting…!

Resten av veckan blir lite lugnare, inga tunga vikter utan mest teknikträning och assistansövningar. Kroppen känns fräsch men psyket fick sig nog några blåmärken och vill mest svara på mejl och glo på The Hills-repriser idag. Det ska den få göra också. På lördag hälsar jag på en (för mig) ny box, en svettig WOD ska nog den här kroppen klara av ändå.

Vilka mål har du med din träning just nu?

Share:

8 Comments

  1. October 22, 2014 / 3:24 pm

    Så jäkla grym är du! Jag är också sån som tänker “jag hade kunnat springa/cykla/lyfta lite till”. Men nytt PB är ju fakiskt nytt PB! Någonstans tror jag ändå det är liiiiite bra att man känner att man kunde gett lite till (men samtidigt vara nöjd över sin prestation), för då kanske man jagar det i framtiden? Och inte bara settle liksom?

    Mina träningsmål just nu är att förbättra min kondition, klara av att göra pull-ups (ska klara av minst 3 strikta till jul är det sagt, haha!), och få bättre kroppskontroll vad det nu innebär… core? balans? aa, du vet, ganska brett det! Allt detta för att jaga Top 25 i Toughest i Göteborg i maj. 🙂

    Puss! (:

    • October 27, 2014 / 5:18 pm

      Ja, precis, det är nog en bra grej att vilja kriga framåt. Och sedan är det himla lätt att känna att man kunde gjort mer efteråt, haha, fast man egentligen vet att man gav allt. Topp 25 – lätt! Det klarar du! Bara göra jobbet 🙂

      Och tack för snälla ord på din blogg – älskar dina inlägg <3

  2. October 23, 2014 / 7:25 pm

    Grymma kvinna! Att hålla det tempot i två kilometer är så jäkla bra. GRATTIS till ett fantasiskt PB. 🙂

    Mina mål är ganska enkla just nu, komma tillbaka i full träning. Vid sidan av jobbar jag vidare med mina pull ups. 😉

    • October 27, 2014 / 5:21 pm

      Ja men TACK! Känns bra! Och det finns fasen ingen bättre känsla än när man kan ta examen från en rehabperiod. Du är kanske det största bedriften av alla! Heja heja!

  3. Maja
    October 23, 2014 / 9:07 pm

    Sååååå fett bra!
    Har ny programmering, där jag ska maxa på sista setet, VARJE GÅNG! alltså 3 ggr i veckan.
    Men att ta 120 kg i mark, 90 kg i böj, göra 25 kippade pullups, 65 kg i frivändning och 50 kg i OHS.. vore jäääfligt kul innan jul. Så det kör jag stenhårt på =)

    • October 27, 2014 / 5:22 pm

      Tack 🙂

      Puh, grymma du! Sjukt bra med konkreta mål och visst är det kul att följa en programmering? Bara göra jobbet liksom!

      • Maja
        October 27, 2014 / 8:45 pm

        Så kul med programmering! Dock har jag ett jävla sjå med min clean, fan alltså haha, sorry för språket. Kan du inte ge mig dina bästa tips, såg din sjukt snygga film på instagram. Bara flög upp ju!

Leave a Reply

Your email address will not be published.