Fem saker jag har lärt mig om hälsa

Sedan januari 2011 har min livsstil fått sig en ordentlig makeover. Från överviktig sockerjunkie till glad tyngdlyftaramatör som tillbringar rätt många timmar på gymmet varje vecka. Och även om jag ständigt försöker få ordning på sömnen, rutinerna och stressnivåerna har jag ändå lärt mig en hel del om vad som får mig att må bra. Voila! Här kommer fem saker som jag har lärt mig om hälsa.

Vågen är ingen lyckomätare
Att vågen skulle skvallra om din hälsostatus? Nä, så funkar det inte. Det tror jag de flesta av oss kan skriva under på. Visst. En del bär helt enkelt runt på för många extrakilon och då kan våg, måttband eller fettmätare fylla en funktion, särskilt i ett viktminskningsprojekt. Men något jag har lärt mig är att vågen inte är någon lyckomätare. Oavsett vikt har jag haft lyckliga stunder och upplevt stor sorg. Känt mig snygg och hopplöst ful. Varit full av energi och helt tom. Det är bara livet, inget annat.

Det är lätt om man mätt
För den som ändå vill gå ner i vikt eller bara hålla suget i schack upplevs ofta ett minskat sockerintag som revolutionerande. Att förändra sina matvanor är aldrig enkelt men min upplevelse är att det är mycket lättare att avstå från tröstmaten om man kan hitta ett sätt att vara mätt under avvänjningen. Mitt tips? Håll dig till kolhydratskällor som grönsaker, rotfrukter och bär.

Sängen är din BFF
För lite eller dålig sömn does not a happy camper make. Jag var tidigare en sådan där som trodde att jag inte behövde lika mycket sömn som alla andra. Jag blev ju aldrig trött, kunde inte somna hur sent jag än gick och lade mig. Som värst snittade jag på fyra timmar per natt, eller var uppe hela nätterna och nöjde mig med en powernap på eftermiddagen. Studier har visat att vår kognitiva förmåga minskar rejält när vi sover för lite, trots att vi ofta inte uppfattar det själva. Med andra ord, de flesta skulle må bättre av lite mer (och bättre!) sömn. Om du har svårt att sova, prova att vara teknikfri minst tre timmar innan läggdags. Gå ut på en promenad, dimma ner lamporna och lyssna på klassisk musik. Sov gott!

Resan är målet
För mig, som för många andra, började mitt intresse för hälsa med ett viktprojekt. Idag vet jag att ett hälsosamt liv inte är något som sköter sig självt utan någonting jag ständigt måste prioritera och jobba på. Embrace it! Ju äldre jag blir desto fler aspekter av hälsa utforskar jag. Fokus har flyttats från vågen till vikterna på stången men mental hälsa, livskvalitet, avkoppling och vardagsmotion har också fått högre prioritet. Jag lär hela tiden känna min kropp och mitt psyke. Var öppen för att din syn på hälsa kan förändras, det du behöver idag var inte nödvändigtvis det du behövde igår.

Vårda ditt hjärta
Stress och inaktivitet är två stora orsaker till hälsoproblem här i vårt lilla hörn av världen. Omge dig med människor som får dig att må bra, sätt gränser och skratta mycket. Gå kvällspromenader, ta trapporna och meditera några gånger i veckan. Andas med magen, djupt och långsamt. Gå i terapi, våga älska, njut av årstiderna. Sitt inte för långa stunder. Börja varje morgon med att sträcka ut kroppen och vifta på tårna. Lita på att allt kommer bli bra <3

Share:

2 Comments

  1. May 21, 2015 / 7:05 pm

    Vad jag kände att jag behövde höra allt det där. Jag vet ju det så väl och känner exakt så du beskriver det. Men ibland behövs en påminnelse. Du är bäst. Tack. 🙂 <3

Leave a Reply

Your email address will not be published.